Världen må vara i ett uruselt tillstånd i år, men det hindrade inte Fredric Aasbø och hans crew i Norge från att slutföra sin helt nya Toyota GR Supra pro driftingbil 2020. De första bilderna släpptes i sociala medier förra veckan. Här får du veta allt om bygget!
– Som ett livslångt Supra-fan känns det som att det hela går helt rätt den här säsongen – med inte bara en utan två nya A90 Supra driftbilar, berättar Fredric.
– Vi firar tio år med Toyota Norge i år, och att debutera med den här nya toppmodellen är det bästa firandet jag kan tänka mig.
Fredric har tillbringat mycket tid i USA i år, delvis på grund av restriktioner, men mestadels för att förbereda sig för Formel Drift-mästerskapet 2020.
Papadakis Racing byggde den USA-baserade Rockstar Energy Drink Toyota GR Supra under lågsäsong, den 5 september fortsatte lagkonstellationen med en historisk seger vid den omplanerade omgången runda 1 i St. Louis.
– Den vinsten betyder att vi redan har bevisat prestandan för det nya chassit. Men det finns fortfarande så mycket att lära, utveckla, testa och öva, och det är här det kan vara en stor fördel att ha två relativt lika bilar på två kontinenter. Vi lär oss att varje spår kräver en unik inställning och varje sekund av tid i vardera bilen kommer att hjälpa oss till nya framsteg, säger Fredric.
Den största skillnaden mellan de två bilarna är motorplattformen. Medan den amerikanska bilen använder en modifierad fabriksinstallerad B58-turbomotor har Fredric och hans team valt den beprövade 2JZ-plattformen för den europeiska bilen.
– Jag tror att så småningom kommer B58-plattformen visa sig vara det rätta motorvalet för drifting, på grund av dess låga vikt. Men tills den nya motorn är helt utvecklad i USA, har vi bestämt oss för att hålla fast vid våra säkra insatser för stunden – om man någonsin skulle kunna kalla tusen hästkrafter för en ”säker” insats, skrattar Fredric.
Den nya VTS Solution och Jonus Racing-byggda 2JZ-GTE VVTi-motorn var just bänkad till 1036 hästkrafter och 1225 Newtonmeter på naven.
– Det är fantastiska siffror, men jag bryr mig mycket mer om körbarheten och den totala kraften över registret än höga siffror på max. Jag tror att vår gamla bil, 86-X, hade en av de bästa motoruppsättningarna där ute, och den här gången har vi kunnat pusha våra gränser ännu längre. Jag är väldigt spänd inför att få testa bilen!
Så, var och när kan vi se den här nya Supran på bana?
– Tja, tidigare har vi tagit våra driftingbilar vart som helst från de snöiga skogarna i Santa’s Village i Finland, till hemliga testbanor i Storbritannien för ett specialprojekt som filmades av en satellit, till drifting upp för Trollväggen och på slätterna i Nordkap. Allt detta förutom att tävla på Gatebil-festivalerna och naturligtvis att göra roadshows.
– Det finns många möjligheter, men jag vet inte exakt vad framtiden kommer att medföra. Bilen är byggd enligt European Driftmasters och ryska RDS-reglerna … Men för närvarande planerar vi att njuta av detta bygge med vår Toyota Norge-familj och fintuna den för att uppnå målet att ha en av Europas snabbaste driftingbilar, avslutar Fredric.
Komplett specifikation (engelska)
NAME: Rockstar Energy Drink Toyota Express Service GR Supra
TITLE SPONSORS: Toyota Norge and Rockstar Energy Drink
ENGINE: 2JZ-GTE VVTi built by Erik Nilssen at VTS Solutions, machine work and tuning by Jonus Racing, Brian Crower BC 3.4 liter stroker kit and internals, JE Pistons, MaxxECU Race ECU and PDM 20, BorgWarner EFR 9280 turbo, Turbosmart Power-gate 60 mm wastegate and blow off valve, Walton Motorsport stainless T4 exhaust manifold, Boost Racefuel E100, Rymax Lubricants Apollo R 10W/60 engine oil, Ross Performance Parts Damper Signature Series harmonic damper, CSF coolers, OBP Dark Matter aluminium catch tanks, Radium fuel fittings, AEM Intakes oil and fuel filters, Chase Bays power steering reservoir, Brown & Miller AN fittings and hoses from Yellow Pro Shop.
OUTPUT: 1036 hp and 1225 nm to the hubs.
DRIVELINE: G-Force GSR 4-speed dog box, ACT clutch, The Driveshaft Shop carbon fiber driveshaft, Winters Quick Change differential serviced by Drivlinje & Racing Spesialisten, Wisefab axles, Rymax Gevitro 85W/140 transmission and differential oil.
SUSPENSION: Wisefab front and rear suspension kits with V2 70 mm wider rear arms, RS-R coilover suspension.
BRAKES: Tenaci Motorsport six piston 356 mm front brakes, four piston 330 mm rear brakes with dual circuits, Magnum Motorsport carbon fiber handbrake, OBP Motorsport brake hoses, Rymax Vector 4 brake fluid.
WHEELS: Motegi Racing MR400 two-piece 18×10 wheels. Custom Motegi Racing MR148 staggered monoblock billet wheels on order, 18×10.5 (F) and 19×10.5 (R).
TIRES: Sailun Gene R 285/35-18 (F), 285/35-19/18 (R)
EXTERIOR: Pandem wide body kit, metallic gunmetal and epoxy interior paint and body work by students at Ås Videregående Skole, livery printed, cut and applied by Superprint and WrapX, Team Yellow carbon fiber details.
INTERIOR: FIA approved roll cage by J.H. Linnerud, firewall and sheet metal work by T. Karlsen Motorsport, OMP seats, harnesses and steering wheel, MaxxECU Race ECU and PDM 20, switch panel in custom 3D printed case by VTS Solutions.
Källa: Fredric Aasbø