Sveriges första riktiga driftingträff på gång

Åka i sidled är en hobby som tack vare internet och filmer från Japan och USA letar sig till alla länder där det finns aktiva och gasglada bilförare. Drifting handlar om att åka på sladd genom kurvor, helst med så mycket rökutveckling som möjligt. Kan man dessutom få bilen att ”skarvsladda” genom flera kurvor utan att få grepp med bakhjulen är det bonuspoäng.

En av pionjärerna i Sverige är Kristian Hesselmark som vi skrivit om tidigare. Han har importerat en till synes vanlig liten Toyota, men skenet bedrar förstås. Toyota Corolla AE86 är en bakhjulsdriven lättviktare med förhållandevis mycket effekt på hjulen, som tack vare en tecknad film i Japan nått stjärnstatus. Den har det en optimal driftingbil ska ha – bakhjulsdrift och tillräckligt med mos i motorn för att få hjulen att spinna loss. Han står nu som arrangör till Sveriges första driftingträff, som går av stapeln i nordvästra Skåne fredagen den 21 november. Det sena datumet som innebär risk för snö och is är förstås inget hinder när det gäller att sladda så mycket som möjligt, och det är ännu inget tvång på vinterdäck. Arton bilar har hittills anmält sig till detta som troligtvis kommer bli ett helt publikfritt evenemang.

Det är fortfarande möjligt att anmäla sig till träffen, känner du suget att göra av med sommardäcken på ett snyggt sätt så ska du genast kontakta Kristian på 0736 – 67 70 18 eller kristian.hesselmark@swipnet.se. Platsen är tills vidare hemlig, men det är som sagt i nordvästra Skåne. Ett filmteam och Sportbilen.se kommer att närvara för mediabevakning.

Text och foto: Bo Lundvang

Regler och råd vid drifting i staterna
At least 2 spare tires (no one will be allowed to run with ”temporary spare” tires or tires with no tread left.
Brake pads should have more than 25% of useful life or will fail tech.
Flush and bleed, and purge brake systems
Extra oil and radiator hoses (suggested)
Water ( For people and cars)
Working Jack and basic tools
Masking Tape, Duct Tape, and chalk
Snell SA95, MA95 or newer rating approved helmet (driver) NO LOANER AVAILABLE
Remove floor mat, loose items, amps, and subwoofers.
Remove all hubcaps before entering track.
Make sure seatbelts are secure and all doors and openings are latched securely.
Preparation for wet weather is also suggested if forecasts warrant such climate. Event will be rain or shine.
Fire Extinguishers are nice to have in your paddock area
Throttle action smooth
Steering linkages in good order
Tail-lamps working order
Lights and lenses taped and secure
All lug nuts tightened to 80ft/lbs torque and present at all studs
Hubs, links, mounts tight
Window cracks over 3 inches must be repaired
All body panels must be present
Must have at least 3/32nd of one inch tread on tires
Seatbelts in proper locations and attached securely according to specifications
All convertibles / open top / soft top cars must have roll bars equal or exceeding 4 points from unibody or sub frame
Tow hooks must be present on at least one location on vehicle

Dela, dela!