Drifting stängde staden

Sömniga hålan Fichtenberg utanför Stuttgart förvandlades åter en gång till Driftenberg, en stad där sladdaren Steve ”Baggsy” Biagioni gör en rökig comeback med sin eldkastande 1.200-hästars Liberty Walk-kittade Nissan GT-R. Med hjälp av blonda bombnedslaget och youtubern Mareike Fox bjuds vi på polisjakter och hård action! Här bjussar vi på behind-the-scenes-bilder från inspelningen och självklart kan du se rullen i sin helhet.

Filmen ”Return to Driftenberg” hade premiär under Ken Blocks Gymkhana Grid-tävling i Warsawa i höstas, där Steve Biagioni visar upp sig i storsponsorn KW Automotives hemkommun, Fichtenberg. För stunden omdöpt till ”Driftenberg” på förekommen anledning!

Pengarna för att få ihop en flera dagar lång filmning kommer från ST Suspensions och brittiska Monster Beverage. ST Suspensions märkeschef Christina Gabriel:
– Till skillnad från många andra driftingfilmer online är vi stolta över att få filma mitt i en stad, Fichtenberg, där de flesta andra gör driftingfilmer på racerbanor eller industriområden. Vi vill verkligen tacka för denna möjlighet!

Miljön i och runt staden erbjuder riktigt sköna möjligheter att sladda både bland hus och på vägar som närmast för tankarna till touge-drifting i Japan.
– Jag har fått möjligheten att köra drifting i en mängd olika miljöer, men de här vindlande och branta skogsvägarna i Fichtenberg-regionen erbjuder något alldeles särskilt. Det finns inga utrymmen för misstag, det är helt galet. Det är också helt galet hur väl vi blev mottagna av befolkningen här, menar Steve.

I filmen ser vi också tatuerade typen Shane Lynch, tidigare Boyzone-medlem, numera i våra kretsar en välkänd drifter som sedan 2008 kört British Drift Championship med sponsorn Team Japspeed i ryggen.

Gossarna som spelar poliser är inga mindre än norska rallycrossföraren Andreas Bakkerud (tillika Ken Blocks före detta teamkompis) och ökände ”bad boyen” Liam Doran som äger stallet som Andreas kör för. Den sistnämnda som för 3,5 år sedan blev ett internetfenomen efter att ha orsakat utbrett kaos på Gatebil genom att slåss med vakter och polis. Det fick han betala dyrt för, han förbjöds köra 2017 års World Rallycross-serie. Men det har han skakat av sig och 2018-2019 var han åter igång på WRX-scenen med en slutlig 16:e- respektive 7:e-plats när säsongerna var över.

Huvudbilen i fråga, Steve Biagionis Nissan GT-R är bestyckad med en 7,4-liters V8 med en Honeywll Garrett GTX4718R-turbo som sammanlagt ger den över 1.200 hästkrafter på hjulen. Lite vassare än den biturbo-V6:a som sitter i bilen som standard! Tillräckligt med kraft för att sladda till bristningsgränsen genom Fichtenberg konstaterar britten Steve som sitter på flera pokaler från driftingmästerskap. Han har också synts flitigt rattande under Goodwood Festival of Speed liksom Monza Rally Show.

Filmidén är närmast ett försök att utveckla Ken Blocks Gymkhana-filmidéer med lite mer innehåll, genomförandet kanske hade kunnat gjorts bättre med vettigare skådespelarinsatser och dialog, men vi uppskattar ändå insatserna från de inblandade. Några för oss okända cameo-insatser görs; bland annat dyker stadens borgmästare Roland Miola upp i en scen.
Filmen har på fyra månader sopat ihop inte mer än 113.000 visningar vilket i jämförelse med Ken Blocks motsvarighet är närmast en fis i rymden. Hans senaste Climbkhana TWO  har setts av över 10 miljoner på sex veckor! Men så har han nog lite mustigare budget också… Blir det en uppföljare på Return to Driftenberg? Lägg en prenumeration på Baggsys kanal för säkerhets skull!

Här kan du se hela filmen ”Return to Driftenberg” som hade premiär i höstas:

Dela, dela!