Daigo Saitos drifting-Supra får (minst) fyra kompisar 2020

Först ut på driftingscenen med en femte generationens Toyota Supra A90 för drifting var Daigo Saito, han är inte den enda längre. Inför nästa säsongs D1gp får han sällskap av minst fyra andra nybyggda Toyota GT Supra!

39-årige Daigo Saito är närmast en legend inom drifting, sedan 2004 kör han i japanska D1 Grand Prix vilket han vann 2008. 2012 hoppade han in i amerikanska cirkusen med en Lexus SC430 motoriserad med en Toyota 2JZ-maskin. 2015 anmälde han sig med en Nissan GT-R med 1.200 hk! Senast har han kört ryska driftingserien i två säsonger med en andra- respektive åttondeplats sittande i Toyota Mark II och Toyota Altezza (Lexus IS i Sverige).

Vid sidan av den körningen dök han i våras upp med världens första Toyota GR Supra för drifting, femte generationen av den klassiska japanska sportbilen med en kraftigt modifierad sexcylindrig maskin med ett HKS strokerkit som ökar cylindervolymen till 3,4 liter och bänkad över 700 hk. Gissa vad – det är självklart en 2JZ, inga kopplingar till BMW här! Hela bygget tog 42 dagar från rensad bil till fullfjädrad drifter. Daigo och hans team Fat Five Racing gjorde ett grymt jobb, maskinen ligger perfekt placerad långt ner i motorutrymmet tack vare ett torrsumpsystem som kapar höjden på motorpaketet. Allt avrundat med två screamer pipes rätt genom motorhuven som självklart skjuter eld!

Kolla in några byggsekvenser och shakedown i filmen nedan.

Med fina kontakter och sponsorer kommer man långt. Vi hittar företag i listan som Monster, Endless, Pandem USA, Work Wheels och även Wisefab som är ledande på styrvinkelkit. HKS har dock varit de som gjort mest på bygget, och de byggde faktiskt en till bil parallellt med denna. Båda med Pandem-kit som sväljer den ökade spårvidden.

Den andra gick slutligen till Diegos D1 GP-kompis Kawabata Masato. De byggde den med en 3,4-liters 2JZ och 700 hk, under Goodwood Festival of Speed fick vi se den sladdas inför publik. Här en film från HKS!

Chaufför är HKS egen officiella förare Nobuteru Taniguchi.

(En liten trevlig parentes är att Daigo och Johan Kristoffersson tog varsin klass i Ken Blocks Gymkhana Grid Sydafrika för ett år sen.)

Efter SEMA i november small det till rejält med kittade Supror. Många med doningar tänkta enbart för gatbruk, men även råa racebitar. Kolla in Speedhunters nedslag om A90-Suprorna på Sema Show!

Om du vill kika in hur det ser ut i Daigo Saitos team Fat Five Racing-shop så har du en hel timmes showoff här! Vardagsbilarna för Daigo är en sänkt Escalade och en Liberty Walk-Ferrari…

Inför 2020 års D1 GP är det flera som vill  köra Toyotas senaste och Daigo själv hintar om att han får fyra polare med sig i ett inlägg på Instagram. 

Filmtips:
Så byter du bromsbelägg fram på BMW 330i (E92)

Dela, dela!