Elbilar – är det framtiden inom drifting?

Det knackas på dörren från grönt håll. Bort med förbränningsmotorer! Många som kör drifting tankar redan E85 och det borde ju vara gott nog, men rabiata lagförslag riskerar att i längden tvinga in oss i nya fack. Vi luskar vidare i frågan!

Elbilar, do they drift? Det är klart dom gör. Kanske inte din mormors el-Prius, men nog fan kan en elmotor få loss bakdäcken allt. Det hänger i vanlig ordning på samspelet mellan vrid, underlag och vad man har där emellan. Ta nya Tesla Model 3 Performance till exempel som numera bjussar på läget ”track mode” som tillåter kontrollerad drifting och samtidigt ökar kylningen till batterierna för att det roliga inte ska ta slut på ett halvt varv. En bra start, men en dyr sådan! Inte alla kan slanta 800.000 spänn för att få göra slut på däck som också är ogratis.

Driftklassikern Toyota AE86, ”Hachi roku”, fanns inte som eldriven när den var ny. En som byggt en egen sådan är ingenjören Omead Moinee. 277 Volt, bur, rätt dekaler och så låter den ”weeeeeee”! Motorn kommer från en DC-maskin avsedd för dragracingbruk, inte olik den som sitter i vilken eldriven gaffeltruck som helst. Manuellt växlad dessutom. Vid 6-minutersstrecket i filmen ser du det enorma batteripacket i filmen!

Det finns faktiskt ett team som ställt upp i Formula Drift med en elektrisk tävlingsbil – Napoleon Motorsports med föregångaren Travis Reeder bakom ratten. Han körde sin Camaro på Drift Atlanta i år, efter att ha jobbat tätt tillsammans med Formula Drift och tagit fram ett regelverk som funkar för elbilar. Ett team som älskar racesoppa och skrikande motorer lika mycket som du och jag, men samtidigt var grymt peppade på att bygga något helt nytt. Inte så tokigt egentligen, när man inser att batteripacket inte behöver vara så stort och tungt. Den ska ju bara klara en repa runt banan, sen kan den ställas på laddning igen! Så jämfört med en gatlegal elbil krävs det ett mindre batteri vilket innebär lägre vikt. I det här fallet landade det frontmonterade paketet med 120 litium-jon-batterier med 420 volt ändå på fläskiga 360 kilo så många paneler byttes mot kolfiber – den enda karossdelen i plåt är taket. Summa 1.300 kilo – det är lägre än originalbilen!

Med allt fler elbilar i tysthet smygande ut på gatan kan vi bara konstatera att det är framtidens hot rods. Bilar som våra barn kommer ha råd med, och kommer att modifiera. Så – 2040 kanske en bottsänkt 740 runt korvkiosken är utbytt mot en Renault Zoe med vässad mjukvara och stort däckkonto.
Honda lovade häromdagen att börja masstillverka sin galet coola elbil ”Honda E” som du ser här under. Bakhjulsdriven! Något kort hjulbas för drifting, men tänk vad snygg den kan bli med lite handpåläggning! Och Volvos elbilsmärke Polestars modell 2 lär bli en dröm att jobba vidare med i framtiden.

Det kommer dröja några år innan elbilarna blir en vanlig syn på driftingbanan, men du kan inte ha undgått att märka vad som händer i andra läger. Eldrivna Formel-bilar, rallybilar, racingbilar och det är omöjligt att det inte ”drabbar” även driftingvärlden på bredare front inom några år. Nu är det vi behöver tysta däck så kan driftingbanornas arga grannar knipa igen för gott!

Dela, dela!