Rykande stuntshow med sladdexpert

Terry Grant är uppfödd i en familj där både mamma och pappa var involverade i internationell karting. Hans egen karriär på fyra hjul började dock med framgångsrikt tävlande på skateboard, något som senare byttes ut mot racing inom olika motorsportgrenar. Nu lever han på att göra donuts inför publik!

Terry åker Europa runt med sin stuntshow – ett par bilar och en mekaniker. Det hela går ut på att chocka publiken med imponerande stunttrick på hjul. En motocrosskarriär gör att han då och då dyker upp på ett eller två sådana, men ett nära samarbete med brittiska biltillverkarna MG och TVR gör att det oftast blir på fyra. När vi möter 60-talisten Terry i hans kombinerade mek- och bostadsbuss har han just avslutat dagens sista uppvisning inför tusentalet åskådare på den stora bil- och mc-mässan i Jönköping. Fortfarande stinker han av däckrök, och ger med all rätt ett trött intryck. I showen ingår det nämligen några språngmarscher ut och in i bilar som för egen maskin gör donuts, eller rökringar för den som vill vara helsvensk.

Det är ett trick som lämnar åskådarna med öppna munnar, och jublet i publiken överröstar maskinens vrål på höga varv när han går ut i publiken och tar av sig hjälmen, fortfarande med bilen snurrande i ett moln av däckrök. För att ytterligare fylla luften med spänning spurtar han iväg och hämtar en andra bil, som även den placeras på scenen sladdande med fullt rattutslag och låst inre framhjul. I uppvisningen ingår också att plocka fram två intet ont anande människor ur publiken, som får agera koner. Här visar han vad millimeterprecision innebär när hjulen så när som kör över tårna på de frivilliga, i jakten på den perfekta åttan.

Riskmoment med nödutgång
En stuntshow där ett moment av fara saknas är ingen stuntshow, och det är fler än jag som undrar vad som skulle hända ifall ett styrstag skulle gå av, eller om bilens cirklar skulle ta sig närmare publiken bakom de enkla avspärrningsbanden. Men risken är förstås inte så överhängande som man tror, det finns en extra nödutgång. Inte långt ifrån står nämligen Terrys medarbetare Clive Milton, en vapendragare sedan tio år tillbaka, med en viktig fjärrkontroll. Med den kan han styra bilarnas tändning från håll. Skulle något plötsligt hända med bilen som står vilt snurrande kan han snabbt stänga av den, och förhindra en olycka. Under de tio år som Terry och Clive jobbat med showen har det aldrig hänt någon olycka med personskador, däremot har det gått åt en hel del plåt under de tidiga åren. Dyra incidenter är ovanliga, trots det höga tempot och det våldsamma sladdandet. Extramotorer och slitdelar ligger i bussen, och förstås en trave däck.

Stackars däcksponsor!
Däck går åt stup i kvarten – eller snarare var tjugonde minut. Det är så länge ett däck håller när man röker upp det i maxfart. Samarbetet med BF Goodrich är förstås avgörande för att Terry ska få göra som han vill på scenen. Showen är en kvart lång, och med ett däck som håller i tjugo minuter betyder det väl att man byter mellan varven, eller? Åh nej, Terry känner när däcket är på väg att ge sig, och börjar snålköra. Att spränga ett däck är inget som sker av bara farten, det avgör han själv när det händer. Det föranleder oss att tala om Terrys känsla för perfektion.

Perfekt balansakt
Terry balanserar på biltaket när det snurrar som mest, och att han vacklar till och nästan ramlar av hör förstås till showen. Full kontroll är bara förnamnet när Terry showar. Balanssinnet har han övat upp, från början på skateboard, vidare på motorcykel och nu även på biltaket. Tidigt i donutkarriären försökte han fästa blicken på ett par ställen per snurrat varv, men insåg snart att den tekniken gjorde honom vingelkantig i onödan, och nu hänger han bara med runt. Att han ibland är helt uppäten av ett enormt rökmoln orsakar inte heller några större problem, bilens rörelser i cirklar leder ut röken och lämnar stormens öga förhållandevis fritt att både andas och se i. Just ja, glömde vi berätta att Terry har elva världsrekord i olika stunttrick?

Terry Grant på besök i Sportbilen.se:s monter, där Kristian Hesselmark visade sin driftingoptimerade Toyota Corolla AE86.

Drifting utan att veta om det
Att Terrys konster ligger en hårsmån ifrån sladdkonstnärernas sport drifting är självklart. Men för tio år sedan var det inte många i västländerna som sett något av denna från början japanska företeelse. I England finns det numera en driftingklubb som håller till på Silverstone, och där har han hunnit visa upp sig vid några tillfällen. Han skulle gärna delta mer varaktigt på driftingaktiviteter, men det fullspäckade schemat sätter stopp för den saken. I år har han inte mindre än 60 bokade uppvisningstillfällen över hela Europa. Det här var första gången han visade sina konster i Sverige, vilket gjorde det extra spännande. Mottagandet var överväldigande, och just publikens reaktioner är den största vinsten för Terry, som älskar att visa upp sig och få levande bevis på att han hela tiden gör framsteg. Mycket tid går nämligen åt till att öva in nya konster, och han har hela tiden nya fordon som ska byggas om för att klara av de tekniska kraven på hans uppvisningar.

Nya bilar i stallet
Det senaste nytillskottet i Terrys garage hemma i England är en Ferrari F40 (!), som just nu håller på att genomgå en rad operationer. Bland annat ska ratten flyttas till höger sida, Terry vill förstås känna sig som hemma i kontoret! Sen måste den anpassas för att elektroniken ska kunna styras från håll, och så måste förstås det främre innerhjulet kunna låsas för att munken inte ska springa iväg. Kostnaderna på att sladda runt med en Ferrari F40 lär dra iväg ganska drastiskt, och det är dessutom en både lång och tung bil. Men Terry är allt annat än rädd för nya utmaningar. Det jobbigaste blir att konfrontera Ferrari-älskare, och deras ilska över hans övergrepp på en utdöende Ferrari-modell!


Avslut med smäll! Terry avslutar showen genom att skjuta sönder de båda bilarna. Nåja, nästan i alla fall. Pickadollen är förstås av showmodell. Clive sköter avstängningen med fjärrkontroll.

Våldsam upptakt till ett liv som sladdproffs
Bilarna han kör under just den här uppvisningen är en ”Legend car” och en TVR Tamora Six Speed med 400-hästars rak sexa. Den förstnämnda är ett rörramschassi med en glasfiberkaross byggd i skala 5/8 av 30-talets Ford och Chevrolet. Motorn består av en Yamaha 1200cc-motor på 120 hästkrafter, något som räcker till mer än väl när ekipagets totalvikt är 500 kg. Med det här ekonomiska alternativet för racefrälsta har han tävlat framgångsrikt, bland annat i Legend-bilarnas hemstad i Charlotte, North Carolina. Det sista racet var upptakten till hans karriär som artist på hjul, men den hade lika gärna kunnat sluta i fängelset. Problem med bromsarna betydde att hans så gott som säkrade andraplacering slutade med en fjärdeplats, något han lyckades roffa åt sig genom att använda medtävlarnas bilar som bromsar (!). Glädjen över att tilltaget fungerade visade han genom att bränna slut på däcken framför publiken, något som inte uppskattades av tävlingsledningen. När däckröken väl skingrats blev han bokstavligen talat utkörd ur stan – för gott! Istället för prispengar och pokal blev vinsten att han insåg hur mycket donuts betyder för honom. Numera blir han alltså bejublad när han snurrar istället för att bli utslängd och hotad. Blir du också lätt avundsjuk?

Text och foto: Bo Lundvang

Dela, dela!