Norrmännen är galna!

Har du också hört att de norska bilträffarna är schyssta? Vi kan avslöja att de överträffar allt enligt svenska mått! De är större, vildare och mer extrema åt alla håll och kanter. Men frågan är om de inte växt för mycket, det tog tre timmar att ta sig ut från Gatebils träff – en sträcka på ett par kilometer..! 17.000 besökare var mer än man hade räknat med.

I Norge pulserar bilintresset tungt i infödingarnas ådror. Det stylas och tunas som aldrig förr, och man kommer allt närmare Australien när det gäller både bilval och modifieringar. Skylines och RX7:or börjar bli vardagsmat, och lägger man inte ner hela förmögenheten och all ledig tid på sin bil så hamnar man i kulisserna. Nu har Sverige fått upp ögonen för Norge, ta bara en titt i tidningen Bilsport eller på vilket snackforum som helst. Dags att gräva upp stridsyxan svennar, vi kan väl inte hamna på efterkälken bakom de där snobbiga fiskätarna? Om sanningen ska fram har vi mycket att lära av våra nära grannar i väst, till exempel hur man anordnar en riktigt hejdundrande asfet tillställning. Här är receptet:

1 Camping med bilutställning och öltält
2 Öppen bankörning
3 Driftingtävling

Campingen var förlagd till området kring Rudskogens racerbana, 10 mil sydöst om Oslo – 50 mil väst om Stockholm. Själv fick jag plats på en gocartbana, som kantades av tält och bilar. Vissa stod uppställda tillsammans med sin klubb eller märkeskamrater, andra ensamma. Men det gemensamma intresset för bilar genomsyrade kalaset, som räckte från den blöta fredagen ända till långt in på söndagen. Alldeles för länge för en trött svensk som jag, som rymde fältet på ömmande fötter redan på lördag eftermiddag. Kaoset var totalt när tiotusentals norrmän skulle få plats med sin bil och sina tält, och redan på fredagen fick man säga stopp åt inte mindre än tusen bilar. För de som inte fick plats inne på området innebar det fri tältplats ute i skogen, och jag kan inte tänka mig annat än att renhållningsarbetarna sliter sitt hår över allt skräp som spritts ut över det enorma området. Avsaknaden av soptunnor gjorde sitt till, den stora kullen mitt på racerbanan glänste som av silver – glasflaskor låg slängda överallt.

Den nya ägaren till Supramannens monster var inte rädd att använda bilen till det den är gjord för – stenhård körning! 

Nej, Qvarnis är inte heller rädd att använda bilen. Körning avlöstes av lagning. Ladda ner filmen och häng med i bilen du också!

Gatebil 2003 innebar alltså följande: utställning och bedömning av ”Norges råaste gatbilar”, dB Drag och EMMA (European mobile media association), Vi Menn kvällsparty med bikinishow och dj, Gatebil Racingserie och 206 Cup, fri bankörning och den brutala driftingtävlingen. Låter som en ganska bra mix va? Och uppslutningen var inte heller dålig, bland deltagarna från Sverige fanns Qvarnis med både M5:an Qraftwerket och Porsche It´s Fun 2, Hans Dahlbäck med sin småsnabba Golf, Kristian Hesselmark med sin lilla driftingbil Corolla AE86 och en rad icke namngivna bilfantaster från västsverige. Men värst var förstås norrmännen, med en viss Be-4-you-Sierra med 700 hästar lite drygt, en Dahlbäcktrimmad Audi S1, Bilsportkända Audi R4R, Magnor med sin 1200-hästars Granada och många fler.


”Clean” – ett uttjatat begrepp som är svårt att undvika. Den här Polon var snygg från alla håll.


Mazda RX-7 från ”Crazy Tuning”. 19-tummare som glänser ikapp med lacken.

Dela, dela!